بارگیری...
قطعات برقی خودرو

قطعات برقی خودرو

قطعات خودرو 

قطعات برقی اتومبیل را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ قطعاتی که برق مصرف می‌کنند مثل انژکتور یا کامپیوتر اتومبیل و قطعاتی که نقش تأمین برق خودرو را دارند. قطعاتی مانند باتری، دینام، دلکو، شمع، کوئل و ... جز قطعاتی هستند که در خودرو برق تولید می کنند.در ادامه با برخی از این قطعات آشنا می شویم.

شمع

ترکیب سوخت و هوا در سلیندر موتور اتومبیل‌ها برای احتراق نیاز به جرقه دارد که توسط شمع خودرو اتفاق می افتد. ین قطعه ولتاژ خروجی از کوئل را تحویل می‌گیرد و با ایجاد جرقه و احتراق در موتور، پیستون‌ها را در سیلندر به حرکت در می‌آورد. شمع‌ها انواع مختلفی هم دارند که از جمله مهم‌ ترین آنها شمع گرم، شمع سرد، شمع نیکلی، شمع ایریدیومی، شمع پلاتینیومی و شمع‌های چند الکترودی می باشد.

 

 

 

کویل

همانطور که گفتیم که برق موجود در باتری و همچنین برق تولید شده در دینام یا آلترناتور ۱۲ ولت است. این ولتاژ توانایی ایجاد جرقه توسط شمع‌ها را ندارد. در واقع شمع برای ایجاد جرقه نیاز به برق ۷۰۰۰ ولت دارد. اینجاست که نقش‌آفرینی کوئل در سیستم برق‌رسانی اتومبیل شروع می‌شود. کوئل یک ترانسفورماتور فشار قوی است که برق باتری و دینام را تقویت می‌کند و به شمع می‌رساند.ریپ زدن موتور و افزایش مصرف سوخت اتومبیل را هم می‌توان جزو نشانه‌های خراب بودن کوئل به حساب آورد.

 

 

وایر شمع ها

جریان برق تولیدی دینام و باتری از بعد کوئل، ولتاژ بسیار بالایی دارند. خب انتقال این برق ولتاژ بالا از کوئل به دلکو و از دلکو به شمع‌ها نیاز به سیم‌های ولتاژ بالای ویژه دارند که به آنها اصطلاحا «وایر شمع» گفته می‌شود. هر چقدر این وایرها که دارای عایق پلاستیکی هستند کیفیت بهتری داشته باشند جریان برق ولتاژ بالا را با کمترین تلفات انرژی و در سریع‌ترین زمان ممکن به شمع‌ها می‌رسانند. تنها مورد خرابی وایر شمع‌ها، صدمه دیدن لایه عایق آنهاست. اگر این وایر شمع‌ها خراب باشد باعث عملکرد بد پیشرانه اتومبیل و همچنین افزایش مصرف سوخت می‌شوند.

مدارهای سیستم برق خودرو

این سیستم برای انجام وظایف مختلف از مدارهای مختلفی تشکیل شده است. از جمله این مدارها می توان به مدار سیستم جرقه زنی ، مدار دینام و استارت ، مدار سیستم خنک کننده (مدار فن خنک کننده)  ، مدار چراغ های جلو و عقب ، مدار چراغ های راهنما ، مدار قفل مرکزی و دزدگیر ، مدار گرمکن شیشه عقب که شامل المنت ها و سوکت های مخصوص می باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق صفحه تماس با ما نشانی و شماره تماس ما را داشته باشید.

مطالب مرتبط:

شمع/www.yadakchinrz.ir

کویل/ www.yadakchinrz.ir

وایر شمع/ www.yadakchinrz.ir

نظرات کاربران

نظر بدهید

محصولات مرتبط