بارگیری...
آشنایی با موتور خودرو

آشنایی با موتور خودرو

موتور خودرو یک سیستم احتراق داخلی می باشد که با سوزاندن مقداری سوخت شما را کیلومتر ها می تواند جا به جا کند. اصطلاح موتورهای احتراق داخلی و موتورهای درون سوز عموما به موتورهای معمولی اشاره دارد که در خودروها و انواع موتورسیکلت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و در واقع اساس کار صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهد.یک موتور درون سوز از بیرون شبیه یک محفظه بزرگ فلزی دیده می شود که از اجزای مختلفی تشکیل شده است و همه ی آن ها در نهایت یک هدف را دنبال می کنند که همان حرکت خودرو می باشد.موتور های احتراق داخلی به دو دسته دیزلی و بنزینی تقسیم می شوند.

قسمت های اصلی موتور خودرو را سیلندر و سرسیلندر تشکیل می دهد.سیلندر یک استوانه تو خالی چدنی یا آلومینیومی می باشد که پایه و اساس موتور را تشکیل می دهد و احتراق درون آن صورت می گیرد.با توجه به اینکه موتور خودرو از پیستون نیز تشکیل شده است باید فضایی مثل سیلندر وجود داشته باشد تا پیستون بتواند به راحتی به عقب و جلو حرکت کند.موتور خودرو از چندین سیلندر با آرایش خاص تشکیل شده است که اصلاحا به آن بلوکه سیلندر گفته می شود. شکل، اندازه، نحوه قرارگیری و انتخاب چینش سیلندرها با توجه به اندازه و کارکرد موتور و همچنین میزان بهره‌وری از آن مشخص می‌شود.

از دیگر اجزای موتور خودرو سر سیلندر می باشد که در قسمت بالایی و بر روی بلوکه های سیلندر قرار می گیرد و مجموعه سوپاپ و منیفولد ها بر روی آن قرار می گیرد.سر سیلندر در واقع مکمل سیلندر می باشد و به همراه سیلندر فضای احتراق پیستون را تشکیل می دهد.پیستون درون بلوکه سیلندر و سرسیلندر حرکت می کند و سرسیلندر در برابر حرارت ایجاد شده پایداری می کند.

قطعه بعدی که نقش مهمی بین سیلندر و سر سیلندر ایفا می کند واشر سرسیلندر می باشد که باعث اتصال صحیح سیلندر و سرسیلندر می شود.واشر سرسیلندر سبب جلوگیری از نشت گاز می شود و در نتیجه راندمان و کارایی موتور را افزایش می دهد. از دیگر اجزای موتور خودرو می توان به میل لنگ، پیستون، تسمه تایم، شمع، رینگ پیستون، فنر سوپاپ و شاتون اشاره کرد که هر کدام نقش به سزایی در موتور دارند و در نهایت سبب عملکرد صحیح موتور می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق صفحه تماس با ما نشانی و شماره تماس ما را داشته باشید.

 

نظرات کاربران

نظر بدهید